Na drodze ku poczuciu własnej wartości. Jak je osiągnąć?

Co godzi w poczucie własnej wartości? 

           Inni ludzie są dla nas jak lustra. Pierwszymi takimi lustrami byli nasi rodzice. Być może zobaczyłaś w ich odbiciu, że nie zawsze zasługujesz  na szacunek – pewnie sami siebie nie zawsze szanowali. Być może doświadczyłaś z ich strony, że Twoje zdanie nie liczy się – ich zdanie dla nich samych było mało ważne, a może że nie jesteś akceptowana – zapewne sami nie akceptowali siebie. Jeśli brakowało im zdrowego poczucia własnej wartości, Tobie też go nie dali. Przypuszczam jednak, że robili wszystko, co było w ich mocy i na ile potrafili, żebyś „wyszła na ludzi” i było Ci jak najlepiej. Choć przeszłość zostawia piętno, dziś jesteś dorosła, a co za tym idzie – odpowiedzialna za siebie oraz swoje wybory. Wyrażenie tych uczuć, które do tej pory nie zostały wyrażone, a sięgają najgłębszych zakamarków, uznanie ich i akceptacja może Ci pomóc uporać się z przeszłością. Nie jest ona wyłącznie dobra lub wyłącznie zła. Jej realny ogląd pozwoli Ci pozbyć się iluzji i zniekształconego obrazu również siebie samej, urealni Twoje poczucie własnej wartości.

Plecak z Twoimi dziecięcymi i młodzieńczymi doświadczeniami napełnia się relacjami, które obecnie budujesz. Zastanów się z kim teraz dzielisz swoje życie i swój czas. Być może są to osoby, które skutecznie pomniejszają Twoją wiarę w siebie, nadmiernie krytykują, oceniają, a wchodząc z nimi w kontakt masz odczucie, że mało znaczysz, męczysz się, wypalasz… Jeśli tak, to czas zakończyć te relacje. Wyswobodzenie się z toksycznych związków daje szansę na zbudowanie poczucia własnej wartości – nie odwrotnie. Wszelkiego rodzaju uzależnienia od osób i toksycznych substancji sprawiają, że z trudnością doświadczamy spontanicznie pojawiających się emocji, w konsekwencji obniżają nasze poczucie własnej wartości. Zwróć uwagę na to czy jesteś uzależniona od: alkoholu, nikotyny, narkotyków, jedzenia (objadasz się, cierpisz na bulimię lub anoreksję), seksu, pracy (jesteś nadmiernie aktywna, zapracowujesz się), różnych przedmiotów i dóbr (obsesyjnie robisz zakupy, uprawiasz hazard), pewnych osób (kochasz za bardzo). Jeśli któreś z uzależnień dotyczy Ciebie, zgłoś się po odpowiednią pomoc.

Na drodze ku poczuciu własnej wartości. Jak je osiągnąć?

 

            Już wiesz, że poczucie własnej wartości jest wyborem, że jako dziecko tego wyboru za Ciebie dokonali rodzice, doświadczenia szkolne, a teraz Ty możesz odwrócić role. Masz wpływ. Wiesz, że toksyczne substancje i relacje je obniżają, że gdy się z nimi uporasz, możesz wejść na drogę ku poczuciu własnej wartości. Podczas kroczenia nią stwarzaj nowe zdrowe sytuacje, ucz się nowych rodzajów zachowań i uczuć, które będą je wzmacniać.

Zwróć uwagę na swoje myśli. Staraj się skupić na tym, co już wiesz, potrafisz, lubisz, co Ci wychodzi, a nie na tym, co Cię ogranicza. Unikaj ciągłych porównań. Porównując się do innych, do jakiś zewnętrznych standardów, niezmiennie doświadczasz frustracji, godzisz w własne „Ja”, a co za tym idzie w poczucie własnej wartości. Możesz siebie mierzyć jedynie swoją własną miarą, bo nikt inny nie jest taki jak Ty.

Żyj świadomie i uważnie. Poznawaj siebie, świat i ludzi. Zadawaj sobie ważne pytania i szukaj na nie odpowiedzi. Bardzo często zaniżone poczucie własnej wartości zwyczajnie wynika z niewiedzy. Przyglądaj się sobie, realnie rozpoznawaj swoje mocne strony i te wymagające rozwoju lub zaakceptowania. Zapytaj kilka znajomych Tobie osób jak Cię postrzegają i uznaj to za prawdę, bo jest to ich prawda o Tobie. Dzięki temu zweryfikujesz czy to, co myślisz o sobie jest tylko Twoim wyobrażeniem, fantazją czy może dzieje się rzeczywiście. Przez wiele lat żyjemy z różnymi etykietkami: „jestem leniwa”, „jestem nerwowa”, „mam za mało optymizmu”, „jestem za mało błyskotliwa”. Z taką wiedzą zachowujemy się w odpowiedni sposób przewidując w myślach jak inni mogą nas postrzegać. Zapytaj o to jak Cię widzą – możesz się bardzo zdziwić! Nabierz odwagi. Krocz śmiało drogą swoich potrzeb, celów i marzeń, bądź sobie wierna.

Umacnianie siebie, budowanie poczucia własnej wartości i siły to proces: czasem wędrówka, czasem długa podróż. Być może w czasie jej trwania będziesz potrzebowała towarzysza: przyjaciółkę, terapeutkę, przewodnika duchowego, mądrą książkę, dobry warsztat czy grupę wsparcia. Bądź cierpliwa i z entuzjazmem stawiaj każdy krok. Powodzenia!

 

road-43222_640

 

Autor: Aneta Cieśla (Maj) -psycholog

źródło: www.psychocentrum.pl
Foto: Flickr.com

ellmode

Add your Biographical Info and they will appear here.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz